Allt om Val Thorens

ALLMÄNT OM RESAN
Vi åkte med skolan via Rollin' Snow, och när man bokar resan skapar man dels en grupp för de man vill bo med/bo nära och dels kan man välja till grejer (skidhyra, flyg, finare boende, avbeställningsskydd m.m.). Vi bestämde oss för att flyga ner istället för att ta buss. Från Malmö tar det runt 25 timmar med buss (och mer ju mer norrut man bor uppenbarligen), och flyget från Kastrup tar bara 2 timmar. Riktigt värt kände vi! Ditresan var hur smidig som helst, 2 timmars flyg och sedan 2 timmars transfer. På vägen hem var det riktigt krångligt dock, på grund av mycket snö stängde flygplatsen och vi fick åka till Torino istället där flyget var försenat m.m, men man får ändå vara tacksam att vi kom med ett flyg hem. Jag rekomenderar helt klart att boka till flyg, det kostade bara 2000kr extra.

MAT OCH BOENDE
BOENDE: Vi bodde i standarboendet, och det låg i änden av bargatan vilket var ett toppenläge (vi bodde på Le Sérac). På grund av att vi bodde så nära (1 minut till klubbarna) så kunde vi lämna jackorna hemma när vi drog ut. Man kan bo i princip hur många (upp till 12) eller hur få (2) i varje boende, men det vanliga är att man bor 4 och 4, vilket vi gjorde. Lägenheten var trång men helt okej fräsch och det mesta man behövde fanns där. Att rekomendera är dock att ta med diskborste, wettextrasa och lite städ/diskmedel/diskmaskinspoletter. Vi hade dismaskin och gjorde därför ingen handdisk, så i slutet av veckan när man skulle städa lägenheten fick vi lösa upp en diskmaskins-grej i varmt vatten och använda som "såpa", haha. Något man bör vara medveten om är att man betalar 100€ (ca. 1000kr) per person i lägemnheten i deposition i början av veckan, och olika hotell var olika stränga med reglerna. På vårt hotell tog de depositionen vid första varningen, och första varningen kunde vara att du pratade för högt efter kl. 22. Vid andra varningen kastade de ut dig och de som blev utkickade från vårt hotell fick hitta nytt boende för 8000kr/person har jag fått höra.

MAT: Vi åt frukost hemma varje dag utom avresedagen, och sen köpte vi eller hade med medhavd lunch till backen. Jag är ju glutenintolerant (tål inte pasta, bröd, pizza, kebab osv) så jag åt pommes vaaaarje dag. På kvällarna lagade vi antingen mat i lägenheten (snabbnudlar eller pasta med korv eller kyckling) eller så gick vi ut på restaurang. Mat överlag, både på restauanger, lunchställen i backen och i affären, är dyrt. En medium-pommes och läsk i backen gick på 12,5€ (125 kr), och en pizzaslice eller burgare låg runt 8€ (80kr). När man åt ute gick en varmrätt på minst 25€. Så ja, man får vara förberedd på att det är dyrare än på andra skidorter. Jag skulle ändå rekomendera att när man äter lunch i backen kan det vara bättre att betala typ 50kr mer och få lite mer rejäl mat. På ett ställe fick man en stooor omelett + pommes + sallad och läsk för 15€ (150kr) vilket man står sig betydligt längre på än pommes liksom. Dock kan det vara svårt att hitta sådana ställen, restaurangerna i backen är rätt utspridda så när man är hungrig tar man, eller iallafall vi, bara första bästa.

NÅGRA BRA MATSTÄLLEN
- Pointe de la Masse: Vid en "topp" som heter La Masse fanns riktigt bra och billig mat (omeletten jag skrev om). Bra åkning där också, även ifall enda vägen ner var en vidrig puckelpist.
- Snowfood: Ligger på bargatan och har riktigt goda burgare och pommes (de har även pizza, kebab m.m.), till bra pris. Ultimata nattamaud-stället! Dessutom har de fritt wi-fi!
- John's: Det finns två stycken John's i Val Thorens, ett danskt och ett svenskt. På det danska åt vi frukost, och där fanns pannkakor, ägg, bacon m.m. vilket satt så jäääkla fint efter en veckas "två torra mackor"-frukostar. Det svenska John's hade en riktigt go brunchbuffé för 14€ där vi spenderade avresedagen (vi var tvungna att checka ut kl 9 och transferbussen kommer 17:30).
- Les Pierres Plates: Ligger i skidsystemet Meribel (grym åkning) och blev ett av våra favoritställen. Burgarna här var goda och låg på priser mellan 8–13€. Pommes kostade 7€ och läsken 6€. Ketchup fick man i små förpackningar vilket man kunde sno med sig hem ifall det var pasta-dag ;)
- Le Chalet Des Neiges: Detta blev vårt favoritställe att hänga på innan sista åket hem. I deras solstolar hade man en spektakulär utsikt, och det fanns möjlighet till både lunch och snacks. Deras kebab var to die for!

SKIDÅKNINGEN
Skidåkningen var så SJUUUKT bra!!! Vi hade det stora liftkortet som ger tillgång till hela skidsystemet, och det var verkligen så himla värt. Det är nog det jag rekommenderar allra mest, tvivla inte en sekund på att boka till det (kostar runt 500-600kr mer). Liftarna öppnade 9 och stängde 17 och vi åkte i princip från öppning till stängning varje dag. Vi hade sån himla tur att alla de vi åkte med var på samma nivå, så man behövde aldrig vänta in någon eller känna att man sinkade de andra. Finns inte mer att säga än helt superb skidåkning.

FEST OCH UTGÅNG
Väldigt få åker ju till Val Thorens för bara skidåkningens skull, och VT marknadsförs väl främst som ett sjuuuukt partyställe. Vi fick lite nitlott då detta var första året som de var riktigt strikta och petiga med ID (tidigare år har det bara varit att gå in i princip överallt). Som tjej har du ändå sjuka fördelar och kommer in relativt lätt, men att komma in på Malaysia och La Folie Douce (after-ski) som minderårig är ritkigt svårt. De både klipper fejk-ID:n och i vissa fall ger de böter på 500€ ":)". De andra klubbarna hade jag och mina kompisar dock inga större problem att komma in på och vi hängde mest på Panda, Downunder, Saloon och Le Monde. Du kommer in om du är över 16 men de säger att du inte får beställa i baren (och hur hårda de var med det skiftade från kväll till kväll och ställe till ställe). Mesta drickandet hände inte ute för vår del, på grund av åldergränsen och att det är dyrt, utan istället drack man på förkröken innan man drog ut. Att köpa alkohol i affären var hur lätt som helst, ingen leg-kontoll alls. Förkröken var därför det roligaste enligt mig, men de tog slut runt 22-23 på grund av att man som sagt fick sin deposition dragen ifall det var för högljutt efter 22.

KORTFATTAT
Val T-veckan var en av de roligaste i mitt liv. Att åka skidor hela dagarna och festa hela nätterna med balla människor är verkligen golden. Det enda negativa är att maten är dyr, det kan vara svårt att komma in på vissa ställen (särskilt för killar) och på vissa boenden är de stränga med hur högljudd man är. Funderar du på att åka så GÖR DET, du kommer ha så himla, himla kul. Och enligt mig är det riktigt värt att lägga extra pengar på flyg och stort liftkort.

Elina
2015-02-25 · 21:44:08 » Blogg: http://elinaedsberger.blogg.se

Härligt med lite frågor och svar, ser uuunderbart ut!

Ditt namn:                                                  E-mail (visas bara för mig):                                        Blogg/hemsida: